Nieuwe campagne: autostrade of promenade in de stad?

Onze nieuwe campagne is uit:
De invoering van de fietszone is een stap voorwaarts naar veiliger fietsverkeer in en rond het stadscentrum van Geraardsbergen. Het komt er nu op aan dat er minder auto’s zonder bestemming dwars door het stadscentrum rijden.


Met minder auto’s en meer mensen in de straat, wordt de hoofdstraat ipv een autostrade een promenade.

Minder auto’s en meer mensen in de straat maakt het stadscentrum aangenamer voor iedereen.

Retail

In de sector van de retail hebben ze het al langer begrepen: ‘In de winkelstraat draait het om de ervaring. Zowel in de winkel als daarbuiten en in de rest van de stad: shoppers willen iets beléven. Winkelen komt daarbij op de eerste plaats; daarna volgt het kopen4, zegt Kristophe Thys van CIB.

Het winkelcentrum kan dus best aan gezelligheid winnen: wat is er meer aangenaam dan het zien van mensen in de straat (en niet een file van auto’s?).

Daarom windt Fietscampagne het nodig dat het stadsbestuur inzet op autominderen in het stadscentrum: zet een knip in het autoverkeer dat zonder bestemming dwars door de stad rijdt.
Dat kan bv door de invoering van het Kunstpleinplan (dat Fietscampagne al eerder uitwerkte); of door de rijrichting van verschillende straten anders in te richten.

Want zoals het stadscentrum nu beleefd wordt, met een overmaat aan autoverkeer, mist de fietszone haar doel. In een korte bevraging is iedereen gewonnen voor een promenade voor voetgangers en fietsers.

De kleinhandel kan er wel bij varen.

Wim Schrever - dagelijks per fiets onderweg

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *